4 Nisan 2013 Perşembe

pompei:)

Pompei İtalya tatilimizde en merak ettiğim şehirdi.Pompei yaklaşık 2500 yıl önce kurulmuş,Vezüv yanardağının patlamasıyla lavlar altında kalarak tarihten silinmiş meşhur Roma kenti.Gitmeden önce bol bol araştırma yaptığımız Pompei'de gördüklerimiz karşısında şaşkına çevrildik.Pompei kocaman bir şehir tamamını gezmek için bir gününüzü ayırmanız gerekli.Pompei rehbersiz gezilebilecek bir yer değil eski şehir kalıntıları arasında kaybolabilirsiniz.Lavlar altında kalan yapılar ilk bakışta anlamsız gelsede uzman bir rehber anlatımıyla şekilleniyor.Pompei'nin diğer antik şehirlerden farkı tamamen lavlar altında kalmış olmasının yanında,bu lavların altında koca koca caddeler,sokaklar,evler,agoralar,mahkeme binaları bulunması.Pompei'nin hüzünlü bir hikayesi var.Pompei aslında günah keçisi sayılabilecek bir Roma Şehri.Pompei Napoli'ye bağlı bir şehir.Zamanında denize yakınlığı sebebiyle bir ticaret merkeziymiş.20.000 kadar insan yaşıyormuş.Şehirde köleler her işi yaparlarmış,asilzadeler lüks ve rahatlık içerisinde yaşarlarmış.



İşte Pompei'de görünce insanın tüylerini ürperten taşlaşmış insanlar.Ne kadar süre boyunca incelediğimi bilmiyorum.Pompei ilk olarak 1700'lerde kazılmaya başlanmış ve kazılar sırasında lavlar arasında hava boşlukları olduğu görülmüş.Bu hava boşlukları alçı ile  doldurulup kuruması beklendikten sonra kendilerini lavlardan korumaya çalışan insanlar ortaya çıkmış.İnsanlar lavlardan korunmak için çeşitli şekillere girmişler.Camlı bölmelerde sergilenen birkaç insan var.Daha fazlası Napoli Müzesi'nde sergilenmekte.




Bu hamile bir bayan,yüzünü korumaya çalışmış yüz üstü yatarak belkide bebeğini korumaya çalışıyor.Gördüklerimi anlamak o kadar zor geldi ki.Sapkınlık,cinsellik,kölelere yapılan işkenceler artınca Tanrı'nın Pompei'yi cezalandırdığına inanılıyor.Tanrı insanları uyarmak için depremler vermiş bölgeye ama insanlar akıllanmamışlar ve bir gün şehrin üzerinde simsiyah bir dumanla karşılaşmışlar Vezüv Yanardağı patlayarak şehir lavlar altında kalmış,insanlar kaçacak vakit dahi bulamamışlar.



Pompei' zamanın önemli ticaret kentlerinden olduğu için bir çok denizciyi ağırlarmış.Denizcilerde genelevlerde ağırlanırmış.Pompei'de 25 kadar genelev varmış ve denizden gelen yol,iz,dil bilmeyen misafirler genelevlerin yerini gösteren penis işaretlerinden genelevleri bulurlarmış.Yukarıdaki Pompei'deki en meşhur genelevlerden birinin odasındaki yatak.Turist kalabalığının yoğun olduğu yerlerden sizde nerelerin genelev olduğunu anlarsınız zaten:)



Şehrin birçok yapısını görmek mümkün.Yukarıdaki fotograf ekmek fırınıymış.Pompei'de kanalizasyon sistemi oldukça gelişmiş.İnsanlar evdeki atıkları borular yardımıyla dışarıya atmışlar.Pompei'de lüks hamamlar varmış zamanında.Bu Roma Hamamlarını gezebilirsiniz.Pompei'de çok büyük bir Arena bulunuyor.Gladyatör dövüşleri yüksek bahislerle yapılırmış.


Pompeililer adres konusunda oldukça başarılılarmış.Her köşe başına farklı figürler taşıyan musluklar yapmışlar.Evlerin önüne ise ''dikkat köpek var'' yazısı işlevi gören köpek figürleri çizmişler.Bu mozaik fügürlerini Anadolu'dan öğrenmişler.



Pompei anlatılacak bir şehir değil,ordaki atmosferi yaşamak gerekiyor daha iyi anlamak için.İtalya tatil planları yaparken Pompei'yi es geçmeyin.Dünya'nın bu  nadide şehrini görmek gerçekten güzeldi.Hayata gezerek renk katmanız dileğiyle sevgiler....



16 yorum :

derya SEZGİN dedi ki...

Ahhhhhh ömrüm çalışmakla geçti daha
Cennet vatanımın bir yerini göremedim
inşallah nasip olur öptüm canım...

zehra dedi ki...

Pompei hiç aklıma gelmeyen bir yer gezi için. Çok ilginç ama bir o kadar da hüzünlü orayı gezmek. Resimler ve anlatım için teşekkürler...Neresi olursa olsun gezmek, görmek çok güzel.

selma tamer dedi ki...

ben bır televızyon programında seyretmıstım tarıh boyunca ınsanlar neler yasamıs

Yasemin dedi ki...

Görmeyi en çok istediğim yerlerden biri.

Yasemin dedi ki...

Ne kadar değişik bir şehir hele de o hamile taşlaşmış insan :( fotoğrafı dahi bu kadar etkiliyorsa insanı...

Adsız dedi ki...
Bu yorum bir blog yöneticisi tarafından silindi.
bahar perisi dedi ki...

etkileyici gerçekten ...

Coşkunlu Figen dedi ki...

bende çok etkilenmiştim gittiğimde..ama en çok görmek istediğim yer venedikti benim..Ama döndüüğümde bi daha gitsem roma floransa yapardım oralar çoook güzel...

İki Şehir Bir Meryem dedi ki...

Buarayı her gördüğümde bir garip oluyorum..

SeaBelle Cinar dedi ki...

Ömürcüm ben okurken bu kadar etkilenip şaşırdıysam, siz neler yaşamışsınızdır..İnş bir gün ülke dışına çıkmak nasip olurda bizde gezeriz :) sevgiler canımm

AhuDudusu dedi ki...

İtalya'nın her bir santimetre karesini gezmek istiyorum. Burası da ilgimi çekti. Çok ilginçmiş.

gun koseoglu dedi ki...

Çok etkileyici...
İyi gezmeler size :)
evleniyorumm.blogspot.com

Hayat Mutfakta Güzel dedi ki...

gezmek için güzel bir seçim olmuş, iyi ki gitmişsiniz, nice nice gezilere...

Bademle Buduk dedi ki...

çok güzel anlatmışsın, diğer yazılara da göz gezdirdim, izliyorum :)

ugurbocegimmutfağı dedi ki...

Ömürcüm ne güzel gezmişsiniz,en merak ettiğim yerlerden birisi bende gitmeyi çok isterdim,belgeselini izlemiştim.

ugurbocegimmutfağı dedi ki...

ömürcüm nerelerdesin :)
yoksa gezmediğin yerlerimi tamamlıyorsunn :))